Tvivel

Jag börjar redan nu fundera på att vänta med att läsa vidare. Jag känner mig så stressad, jag sover dåligt och hjärnan går på högvarv. Om jag bara orkade skulle jag kunna sitta dygnet runt. Just det här med att göra grupparbete med någon som sitter 15 mil ifrån en, och som jobbar dagtid när jag jobbar natt.. och så stressen över att första examinationen är samtidigt som vi är på Zakynthos och jag måste hinna färdigt alllting innan dess, och kommer att behöva komplettera samtidigt som alla andra uppgifter skall hinnas färdigt.
 
Jag vill inte vara den som bara ger upp, men jag vill inte stressa såhär. Jag vill inte ägna vår efterlängtade bröllopsresa åt att känna ångest över allt jag missar och inte gör. Jag vill inte behöva betala dyra pengar för att ta med mig internet till utlandet via mobilen, men det kommer jag att behöva om jag ska kunna fortsätta jobba på arbetet under semestern.
 
Jag känner mig som en duracellkanin som stressar dygnet runt, dygnet alla timmar ägnar jag åt att tänka på att jag måste bli färdig med allting, jag måste göra det och jag måste göra datt.
Jag tycker det är jätteroligt att äntligen få läsa om barn, men jag är inte säker på att jag vill ha det såhär. Det känns inte som halvtidsstudier, det gör faktiskt inte det. Jag går omkring och undrar hur länge det dröjer innan den här konstanta klumpen i magen av oro, ångest, dåligt samvete och rentav panik, ger mig magsår. Och då är jag alltså bara inne på första veckan av två års studier. Kan jag verkligen ha det såhär?
 
Samtidigt vill jag inte vara hon som bara ger upp... jag vill inte det. Men jag vill kunna känna mig ledig och slappna av.. och just nu förstör skolan allt känns det som :(
 
 

Kommentarer :

#1: Alexandra Dahlberg

Under ett års tid läste jag till florist på ca 60% medan jag jobbade 50%. Jag fick inget studielån utan skulle leva på den halvtidslön jag fick ut. Jag var ledig ca 1 dag i veckan och då var jag tvungen att plugga. Jag var väldigt sönderstressad när året var över och gick till en psykolog den sista tiden. Till slut insåg jag att det inte var värt det och valde att inte fortsätta med utbildningen. MEN det berodde också på att jag insåg att det nog inte var florist jag ville bli. Hade det verkligen varit mitt drömyrke hade jag nog mycket väl kunnat ta mig igenom det andra året, men jag hade nog tagit en paus emellan för att spara pengar och slippa ha det ekonomiskt stressigt.

Det här skiljer sig nog en del mot din situation, men jag ville bara säga att jag förstår att du är osäker. Man vill något så mycket, men vill samtidigt inte gå under på kuppen. Men sen kan det ju också vara så att du bara behöver hitta en rutin som fungerar med resten av livet. Kanske kommer den helt naturligt om du fortsätter ett tag till? :)

Lycka till!

Svar: Tack för ditt svar Alexandra, och för att du delade med dig av din egen erfarenhet <3 Just för att jag inte vill hamna i någon ekonomisk stress har jag ju valt att fortsätta jobba samma procent som jag gör i vanliga fall (80%), men det medför ju också att det blir mer än heltid. Jag tror helt enkelt bara att jag måste komma in i studietänket igen, och helt enkelt sätta av ett antal timmar varje vardag och samtidigt tillåta mig att vara ledig så mycket på helgerna som det går. Ska ge det ett tag till iallafall. Kram!
Elin Arvegil Caesar

skriven
#2: Natalie

Det är hög stress att jobba och plugga. Vet vad du går igenom. Känn efter och välj det som är bäst.
Jag var enormt sliten efteråt och det kräver minutiös planering.
Därför måste man veta att det verkligen är det man vill så det är värt det.
Kramar

Svar: Jo men precis. Men jag ska ge det en chans till för jag vill ju så gärna bli färdig med vidareutbildningen. Bara att nya rutiner ska sätta sig så går det nog bra. kram
Elin Arvegil Caesar

skriven
#3: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Kramar får du av mig i mängder. Jag kan inte råda dig till vad du ska göra, men jag vet att förändringar och nya rutiner kan ta ett tag innan man hittar sätten som fungerar. Gör det som känns bäst för er alla, men framförallt bäst för dig själv. KRAMAR

Svar: Ja, jag ska absolut ge det ett längre försök än såhär. Hade en liten deppdag där men sedan har jag suttit och läst igenom studieguiden noggrant och försökt att strukturera upp mig och inse att jag inte måste göra ALLT på en gång. Kram
Elin Arvegil Caesar

skriven
#4: Gia - Bokfrossa

Om du väljer att vänta mer med det så har du ju i alla fall gett det ett försök och fått se hur det är. En erfarenhet rikare :) Och då vet du till senare i livet när det passar att studera vidare.

Svar: Precis! Man får försöka se positiva saker med allt.
Elin Arvegil Caesar

skriven

Kommentera inlägget här :