2014 - ett tungt år

Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som gjort året så tungt. För i det stora perspektivet har så mycket positivt hänt också. Framför allt att vi ju blir föräldrar igen om drygt 2 månader.
Men någonting har hänt det här året. Jag har aldrig fotograferat så lite som jag har gjort det här året, till exempel. Vilket jag väljer att tro är ett tecken på att allting inte är helt hundra. 
 
Jag har avbrutit min praktik i våras, för att kroppen och psyket sa ifrån. Vet inte om det är efter det som jag aldrig riktigt återhämtat mig. Att komma tillbaka och jobba efter semestern kändes som tungt. Jag kände mig inte alls utvilad och peppad för ett nytt år. 
Skolan känns mest som ett måste nu, för att jag är så envis och inte vill ge upp. Inte när jag kommit såhär långt. Men egentligen har jag ingen energi alls och har inegn lust att lära mig något. Jag gör för att jag måste, så allting blir halvdant.
 
I veckan missade jag en viktig läkartid som vi väntat på, med Jonathan. För att få hjälp att börja utreda hans svårigheter med toalettbesöken, och att känna efter när han är nödig och inte. Nu får vi vänta en månad till.
 
Igår grät Alexander för att han är så ensam i skolan, min underbara fina grabb är så ledsen och det gör så ont i mig. Fan heller att han ska behöva uppleva samma helvete i skolan som jag. 
 
Idag VABar jag. Vi har bakat chokladmuffins, ätit upp minst hälften redan..  jag försöker läsa igenom arbeten inför seminariet på måndag och komma på kloka diskussionsfrågor, men det är tomt i huvudet. Barnen pärlar och har hållt sams hela dagen fantastiskt nog. Det regnar ute men vi kanske går ut om en stund bara för att komma hemifrån lite, Alexanders hosta är rätt okej ändå för tillfället. Imorse lät den hemsk.
 
Jag hoppas att snart få respons på ett mail jag skrev till Alexanders fröken om hur han mår - såhär får det inte vara.
Jag hoppas att jag snart återfår energin. 4 arbetspass kvar... men en hel magisteruppsats som ska bli klar på de här två månaderna. Hur ska jag hinna, hur ska jag orka? Sen vill jag faktiskt bara njuta av min lilla bebis, av att få vara hemma med mina finaste skatter och ta vara på tiden. 
 
Så mycket tankar.
Och på det stora hela så vet jag ju innerst inne, att det inte är så farligt
Inte om man jämför.
Men de som har det svårt i världen.
 
Men i min värld är det ändå tungt just nu.
 

Kommentarer :

#1: Natalie

Känns hemskt det Alexander behöver gå igenom. Jag blev själv mobbad hela grundskolan. Fick dagligen höra att jag var tjock och ful. Blev utsatt för olika påhitt. Det lämnar sådana spår i själen. Helt oacceptabelt. Har ni inte fått återkoppling tycker jag definitivt att rektor ska kopplas in. Hoppas allt löser sig och att du känner energin komma tillbaka. Men det kan ta tid. Blev sjukskriven i juli på heltid. Nu jobbar jag 50 procent och lär mig att ta det lugnare. Att vara Good enough.
Kram

Svar: Sådana ärr försvinner aldrig. Men vi hade tur och fick snabbt svar av hans fröken och så satt vi ner jag, Pär och Alexander med hans fröken och pratade igenom allt. Förstår att du blivit sjukskriven efter alla turer med alla läkare som inte lyssnar på er om T och hennes mående. Hur går det nu? Vi får lära oss att, som du säger, vara good enough. Därför lämnade jag in tentan i lördags torts att den kanske inte var perfekt. Bara den är godkänd så. Jag ville fira lov med mina stollar :) Kram och tack för dina ord!
Elin Arvegil Caesar

skriven
#2: Lottiz

Elin vännen. Det du beskriver låter som utmattningsyndrom. Det som jag känt hela året fram till nu. Jag kunde lokalisera mitt varför och göra nåt åt det och det behöver du med. Dra i handbromsen innan du kraschar i väggen. Man klarar inte av att köra i 110 knyck, drabbas av oros moln, kämpa för sina barns rättigheter, klara skola, jobb och sen allt där emellan, det vardagliga. Envisheten hjälper inte när kroppen protesterar. Tro mig jag vet! Men det är bara du själv som kan se över din situation och se om det är något du kan prioritera bort! Men försök tänka på ditt mående. Det ska alltid ha nummer ett. Finns det nåt jag kan göra för dig? Säg till i så fall.kramar
Sen om Alexander. Jag skulle gå direkt till läraren eller rektorn. Sätta ned foten direkt! Mobbning och utfrysning är allvarligt och ett dåligt mönster ska brytas direkt. Vet ni vilket barn det är och har nummer kan ni ju ringa föräldrarna med. Hoppas verkligen det löser sig. Skicka en bamsekram till Alexander från oss. Kramar.

Svar: Tack fina Lottiz för dina ord <3 Jag kan säga att energin börjar komma tillbaka redan nu, bara jag slutade jobba! Har gjort bra mycket mer den här veckan med barnen och med hemmet än jag orkat göra på månader. Det känns positivt.Alexanders fröken pratade vi med dagen efter vi fick reda på detta, vilket också kändes bra. NU har vi en plan för hur vi ska gå vidare och det känns jättebra.
Elin Arvegil Caesar

skriven

Kommentera inlägget här :