Jul, jul, strålande jul....

Nja någon strålande jul vet jag inte om det blir. Fler plusgrader, stormar med namn som Gorm och Helga som avlöser varandra och regn. Massor av regn. Över 100mm här på en enda vecka. Julkänslan saknas. Jag vill ha kyla, frost och krispig hög luft. 

Igår fick vi iallafall solsken och vi tog en tur till skogen. Plocka svamp i december... Sita hittade en del men jag hittade inte en enda... Jonathan hittade massor av kottar, stenar, pinnar... You name it. Han är verkligen en sakletare värd sitt namn. 




Snart tredje advent och inte en enda frostgrad. Det gör mig lite deppig. Forskarna påstår ju att vi går mot en ny istid om Golfströmmen pga global uppvärmning inte längre kommer att ge oss vårt betydligt varmare klimat än jämfört med andra ställen på samma breddgrader. Jag vet inte, jag kan inget om sånt. Men nu är det snart varmare på jul än på midsommar häromkring så visst kan vi prata om global uppvärmning. När jag växte upp var här snö vid den här tiden... Och det är bara trettio år sen. 



Målande bild om hur jag känner för de försvunna vintrarna....

Kommentera inlägget här :